Το έργο που θα προκαλέσει την Ρωσία και την σημερινή πολιτική ηγεσία της ακόμη και σε πόλεμο, είναι η αναγγελία κατασκευής της νέας διώρυγας του Βοσπόρου με την οποία παρακάμπτεται η συνθήκη του Μοντρέ εξυπηρετώντας τα σχέδια του ΝΑΤΟ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ερντογάν έδωσε την εντολή άμεσης υλοποίησης του καναλιού της Κων/πολης που αποτελεί ήδη «εφιάλτη» για την Μόσχα.
Πολλά έχουν γραφτεί και ειπωθεί εδώ και εκατοντάδες χρόνια για την αμφιλεγόμενη στάση της Τουρκίας έναντι της ορθόδοξης Ρωσίας, επισημαίνοντας συγκεκριμένα μία τουρκική πρόκληση που θα προκαλέσει την οργή της Μόσχας και την επέμβαση των ενόπλων δυνάμεων της .
Το αποκαλούμενο νέο «κανάλι της Κωνσταντινούπολης» θα διέρχεται το ευρωπαϊκό τμήμα της ιστορικής αυτής πόλης και προπαγανδίζεται ως ένα από τα μεγαλύτερα έργα του εικοστού πρώτου αιώνα. Πίσω από το έργο αυτό βρίσκεται ο Σουλτάνος-Πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος έχει υποσχεθεί ότι η Κωνσταντινούπολη «θα γίνει η πόλη που θα ευρίσκεται ανάμεσα σε δύο θάλασσες». Πριν από δύο μήνες στην Τουρκία διεξήγαγε δημοψήφισμα για την τροποποίηση του Συντάγματος με το οποίο ο πρόεδρος της χώρας έλαβε ακόμη μεγαλύτερες εξουσίες και ισχύ .
Μία από τις υποσχέσεις του νέου«σουλτάνου» Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για την οποία έδωσε προσωπικά άμεση εντολή ο ίδιος ήταν η εντατικοποίηση των εργασιών για την κατασκευή του καναλιού της Κωνσταντινούπολης. Αυτό που δεν είναι γνωστό είναι ότι αυτήν την ιδέα ήθελε να την υλοποίηση πρώτος ο γνωστός Τούρκος σουλτάνος Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής (1520-1566), ο οποίος συνέλαβε την σκέψη κατασκευής μιας διώρυγας παράλληλης του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Αυτό το σχέδιο παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά σε συνεδρίαση του νυν Τούρκου προέδρου κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας το 2011. Στην συνέχεια ο Ερντογάν δεσμεύτηκε για την υλοποίηση πολλών έργων υποδομής εκ των οποίων το πιο φιλόδοξο ήταν η κατασκευή ενός νέου καναλιού που θα συνδέει τη Μαύρη και την θάλασσα του Μαρμαρά, προκειμένου να «ανακουφίσει» τον Βόσπορο και να επιτρέψει την διέλευση των πλοίων με μεγάλη χωρητικότητα. Το έργο αμέσως ονομάστηκε «τρελό» λόγω του κόστους του (τουλάχιστον 50 δις $) και την πολυπλοκότητα της κατασκευής . Τώρα όμως ο Ερντογάν το «αναβίωσε» δίνοντας άμεση εντολή …υλοποίησης του.
Για του λόγου το αληθές Τουρκία και Παναμάς υπέγραψαν το 2016 συμφωνία συνεργασίας για την ανταλλαγή εμπειριών στη διαχείριση και την κατασκευή καναλιών . Είναι βέβαιο ότι η Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης θα έχει 500 μέτρα πλάτος και 30 μέτρα βάθος, ενώ το μήκος της θα είναι μεταξύ 45 και 50 χιλιομέτρων. Καθημερινά από αυτήν θα διέρχονται σύμφωνα με εκτιμήσεις 150-160 πλοία «όλων των τύπων». Σε αυτό το σημείο αναφέρουμε ότι σήμερα το μεγαλύτερο πλοίο που δύναται να διέρχεται μέσω του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, μπορεί να μεταφέρει εκατοντάδες βαρέλια πετρελαίου. Στην περίπτωση της κατασκευής της νέας διώρυγας θα μπορούν να διέρχονται σούπερ δεξαμενόπλοια ακόμα μεγαλύτερης κλάσης, μεγάλα αποβατικά πλοία και ελικοπτεροφόρα και ίσως και ….αεροπλανοφόρα . Πολλοί ειδικοί αμφισβητούν τη βιωσιμότητα του έργου.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν είναι μόνο θέμα της διάνοιξης ενός τέτοιου καναλιού, αλλά και η κατασκευή έξι γεφυρών και τριών τεχνητών νησιών στην έξοδο της Θάλασσας του Μαρμαρά με τη Μαύρη Θάλασσα. «Η Ιστιοπλοΐα στον Βόσπορο θα διακοπεί. Οι άνθρωποι θα αρχίσουν να ασχολούνται με θαλάσσια σπορ, θα κατασκευαστεί σύστημα αστικών συγκοινωνιών και η Κωνσταντινούπολη θα επιστρέψει στην παλιά της αίγλη», είχε δηλώσει ο Ερντογάν το 2012. Υπάρχει η βεβαιότητα ότι ο Τούρκος πρόεδρος δεν έχει μόνο οικονομικά συμφέροντα. Είναι πολύ πιθανό η Άγκυρα να θέλει να ανακτήσει τον πλήρη έλεγχο της θαλάσσιας κυκλοφορίας από τη Μαύρη Θάλασσα στο το Αιγαίο Πέλαγος…και αντίστροφα.
Η ναυσιπλοΐα στον Βόσπορο ρυθμίζεται σήμερα από την σύμβαση του Montreux που ισχύει από το 1936. Η σημασία της παρούσας συνθήκης βασίζεται στο γεγονός ότι η Τουρκία δεν μπορεί να κλείσει τα στενά της Μαύρης Θάλασσας διότι αυτό αποτελεί αιτία πολέμου με ορισμένες χώρες της περιοχής και φυσικά την Ρωσία . Όσον αφορά τα εμπορικά πλοία, αυτά απολαμβάνουν πλήρη ελευθερία διέλευσης και ναυσιπλοΐας μέσω των στενών οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας «κάτω από οποιαδήποτε σημαία και με οποιοδήποτε είδος φορτίου.»
Η σύμβαση δίνει η Τουρκία το δικαίωμα να χρεώνει ένα ποσό σε κάθε πλοίο που διέρχεται από τα στενά για την κάλυψη του κόστους των υγειονομικών ελέγχων, την προστασία πλοήγησης και για την εξυπηρέτηση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης. Μόνο που οι τρέχουσες συμβάσεις που έχουν υπογραφεί πραγματοποιήθηκαν την περίοδο που η Τουρκία ήταν μια αδύναμη στρατιωτικά χώρα και η τότε Σοβιετική Ένωση υπαγόρευε τους όρους της συμφωνίας. Από τότε πολλές φορές η Άγκυρα είχε θέσει το ζήτημα αναθεώρησης της συνθήκης , αλλά εις μάτην. Ξένοι ειδικοί αναφέρουν ότι η δυσαρέσκεια της Τουρκίας σχετίζεται με τον περιορισμό της παραμονής των πολεμικών πλοίων άλλων χωρών στην Μαύρη Θάλασσα για 21 ημέρες. Αυτό περιορίζει προφανώς τις δυνατότητες της Άγκυρας να χρησιμοποιήσει το στόλο των εταίρων του ΝΑΤΟ για την υποστήριξη με στρατιωτικά μέσα των κοινών γεωπολιτικών συμφερόντων στην περιοχή.
Τις τελευταίες δεκαετίες, όλο και πιο συχνά στην Μαύρη Θάλασσα συχνάζουν μεγάλα πολεμικά πλοία, κυρίως αμερικανικά, ενώ η συμμαχία έχει ανακοινώσει την δημιουργία νατοϊκού στόλου της Μαύρης Θάλασσας . Η κατασκευή του νέου καναλιού θα επιτρέψει την Τουρκία και τους συμμάχους της να παρακάμψουν εντελώς την συμμόρφωση με τη Σύμβαση του Μοντρέ. Η Ρωσία από την απαρχή της δημιουργίας της ως κράτος αγωνίζεται για την ελεύθερη διέλευση μέσω του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων στις θερμές θάλασσες και γι ‘αυτήν αυτό είναι ένα θέμα ζωτικής σημασίας. Η κύρια άποψη στην Μόσχα είναι ότι το όλο έργο είναι μια πραγματική απειλή για τα γεωπολιτικά συμφέροντα της, γιατί είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου από τα στενά. Ρωσικά δεξαμενόπλοια, μεταγωγικά και αποβατικά πλοία πηγαινοέρχονται συνεχώς για την Συρία και την Διώρυγα του Σουέζ. Επιπλέον στην Μαύρη Θάλασσα ευρίσκεται ο ομώνυμος ρωσικός στόλος και με ένα πιθανό κλείσιμο του Βοσπόρου ,δεκάδες πολεμικά πλοία και υποβρύχια θα εγκλωβιστούν με τρομερές συνέπειες σε μια πιθανή ανοικτή διένεξη με το ΝΑΤΟ. Το ζήτημα του καθεστώτος του νέου καναλιού θα πρέπει να επιλυθεί πολύ πριν από την έναρξη ολοκλήρωσης του καναλιού που αναμένεται να γίνει το νωρίτερο το 2025, και αυτό το θέμα είναι σίγουρα ένα από τα πιο «καυτά» της ρωσικής ηγεσίας, αλλά και ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης .
pentapostagma.gr
from Lougantina-news http://ift.tt/2sHlVlL
via IFTTT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου